Mazandaran-Golestan-Semnan-Türk

Friday, April 01, 2005




زبان تركى در شهرستان بابلسر

گويش‌هاي بابلسر و جويبار نمونه‌برداري شد

تهران _ ۱۵اسفند 1383 _ ميراث خبر
گروه فرهنگ: پروژه بررسی زبان و گويش بابلسر و جويبار به سرپرستي «شهر بانو وفايي» پايان يافت. در راستاي اجراي برنامه‌هاي مصوب مركز پژوهش‌هاي زبان و گويش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به منظور تدوين اطلس گويشي كشور، تعداد 176 نمونه گويش در سطح شهرستان‌هاي بابلسر و جويبار جمع‌آوري شد. از مهم ترین نتایج این بررسی این است که طوايف تالشي، چراتي، آلاشتي و سرخ‌آباد كه با ايل بزرگ فيروز جاه در ارتباط هستند تنها گويش‌هايي هستند كه در شرايط فعلي زبان اصيل مازندراني را حفظ كرده‌اند.

«شهربانو وفايي»، سرپرست هيات نمونه‌برداري گويش با بيان اين مطلب افزود:‌ «كار نمونه‌برداري از شهرستان‌هاي مذكور به مدت 45 روز انجام گرفت كه در شهرستان بابلسر از 78 روستاي مورد بررسي تعداد 100 نمونه و در شهرستان جويبار از تعداد 72 روستا جمعا 76 نمونه گويش به دست آمد.

وي ضمن اشاره به تنوع گويش‌ها در اين منطقه گفت: «در شهرستان بابلسر گويش هايي از قبيل: مازندراني، تركي، كردي، تاتي، سمناني و سبزواري و نيز در جويبار گويش‌هاي مازندراني، بجنوردي و خراساني (غربتي) وجود دارد كه بيشترين گويش‌ها در اين مناطق مازندراني است.» وفايي افزود: «متاسفانه در شهرستان بابلسر گويش‌ها، شديدا تحت تاثير زبان فارسي قرار گرفته، اين در حالي است كه در شهرستان جويبار اصالت گويشي خاصي وجود دارد.»


Home [Powered by Blogger]